شرح زیارت غدیریه توسط حجت الاسلام موسوی مطلق - جلسه ۴

زیارت غدیریه
کد خبر: 15403

شرح زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام
جلسه ۴
حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
بسم الله الرحمن الرحیم
اولین سلامی که امام علی النقی سلام الله علیه در این زیارت نثار می کند با عنوان امیرالمومنین است که در این زیارت مکرر آمده است.
در این زیارت مولانا علی بن ابی طالب سلام الله علیه هم امیرالمومنین است هم یعسوب المومنین هم مولی المومنین هم اولی بالمومنین است.
شیعه معتقد است که امیرالمومنین بودن از اختصاصات مولی علی علیه السلام است و فقط اوست که امیر مومنان است و برای غیر آن حضرت جایز نیست.
شخصی وارد بر امام صادق(ع) شد و به حضرت چنین سلام کرد: «السلام علیک یا امیرالمؤمنین!» امام صادق ایستاد و فرمود: «آرام! این اسمی است که جز زیبنده امیرمؤمنان(ع) نیست. خداوند این لقب را به او داده و هیچ کس دیگری را به این لقب نخوانده است.» راوی پرسید: «آخرین حجت الهی به چه نامی خوانده می شود؟» حضرت فرمود: «السلام علیک یا بقیه الله! السلام علیک یابن رسول الله!»
تفسیر عیاشی، ج 1، ص 276، ح 274؛ بحارالانوار، ج 37، ص 331، ح 70.
در منابع اهل سنت نیز مکرر احادیثی دال بر اینکه علی بن ابی طالب امیر است فراوان امده از جمله ينابيع المودة، شیخ سلیمان بلخی حنفی قندوزی حديثی را از ابوهريره نقل كرده است كه خدمت رسول‌خدا عرض شد: «یا رسول الله متی وجبت لک النبوة؟ قبل ان یخلق الله آدم و ینفخ الروح فیه و قال و إذ أخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و أشهدهم علی أنفسهم ألستُ بربکم؟ قالت الملائکة: بلی. فقال تبارک و تعالی: أنا ربکم و محمد نبیکم و علی أمیرکم.ای رسول‌خدا! چه زمانی نبوت بر تو واجب گرديد؟

حضرت فرمود: قبل از اين‌كه خداوند، آدم را خلق كند و در آن روح بدمد. باز حضرت فرمود: زمانی كه خداوند ذريّه‌ی بنی‌آدم را از سُلب بنی‌آدم گرفت، همگی آنان، شهادت دادند بر خويشتن، در جواب جمله‌ای كه خداوند فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ ارواح همگی گفتند بله: پروردگار ما هستی. خداوند فرمود: من پروردگار شما، محمد نبی شما و علی أمير شما است.(. ینابیع المودة، قندوزي، انتشارات شريف رضي، قم: ج 1، ص692)

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.