حجت الاسلام موسوی مطلق مطرح کرد؛ آیت الله کشمیری یک موحد به تمام معنا بود

پایگاه تحلیلی عترتنا
کد خبر: 15189

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق در مراسم یادبود سالگرد ارتحال آیت الله کشمیری گفت: مرحوم آیت الله کشمیری یک موحد به تمام معنا بود؛ موحد بودن این مرد الهی در متوکل بودن او ظهور و بروز می‌کرد.

 

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ یادبود بیست و سومین سال رحلت عارف فرزانه آیت الله کشمیری روز گذشته در دارالبکاء دختران موسی بن جعفر علیه السلام شهر مقدس قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی مطلق، استاد عرفان و اخلاق حوزه طی سخنانی در این مراسم گفت: عالم ربانی و عارف کامل مرحوم آیت الله کشمیری یک موحد به تمام معنی بود، او فانی فی الله بود و فنا را هیج حول و قوه‌ای را در خود ندیدن می‌دانست.

وی ادامه داد: خدا رحمت کند مرحوم حاج محمداسماعیل دولابی را می‌گفت وقتی می‌گوئیم لاحول ولاقوه الا بالله، یعنی هیچ چیز برای هیچکس نماند. مرحوم کشمیری فنا را کار برای خدا می‌دانست. قرآن نیز در آیه ۱۶۴ سوره انعام می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»، مسلماً نماز و عبادتم و زندگی کردن و مرگم برای خدا پروردگار جهانیان است.

استاد عرفان اسلامی گفت: کسی می‌تواند اینچنین باشد که ماسوی الله را نبیند، موحد بودن این مرد الهی در متوکل بودن او ظهور و بروز می‌کرد.

سکوت مهمترین خصوصیت اولیا الهی و آیت الله کشمیری

محقق و مؤلف حوزوی با بیان اینکه مرحوم آیت الله کشمیری اهل سکوت بود، اظهار کرد: سکوت به تعبیر امام صادق علیه السلام شعارالمحققین به حقائق ما سبق است. تا سالک اهل سکوت نباشد حقایق عالم را نمی‌شنود، تا دهان بسته نشود آنچه ناشنیدنی است شنیده نمی‌شود، تا چشم بسته نشود آنچه نادیدنی است دیده نمی‌شود، الغرض سکوت از مهمترین خصوصیات اولیا خداست.

وی ادامه داد: او اهل تفکر بود تفکری که یک ساعت آن برابر هفتاد سال عبادت است؛ گاه چنان غرق تفکر بود که بعضا ما سه چهار ساعت می‌نشستیم و او متوجه حضور ما نبود. تفکر سبب رشد سالک می‌شود.

اهل ذکر بودن آیت الله کشمیری

حجت الاسلام موسوی مطلق به دیگر ویژگی مرحوم آیت الله کشمیری اشاره و بیان کرد: مرحوم آیت الله کشمیری اهل ذکر بود به قول عارف بزرگ مرحوم دولابی که می‌فرمود آقای کشمیری کمر ذکر را خورد کرده است، اهل ذکر بود. هم ذکر لسانی هم ذکر عملی و هم ذکر قلبی.

وی ادامه داد: ذکر عملی همان ترک گناه است. امروز مهمترین وظیفه ما ترک معصیت است؛ ذکر عملی را در تلاوت قرآن و نماز شب می‌دانست و ارزش ملاقات با مردان الهی را مانند آیت الله قاضی را کمتر از نماز شب نمی‌دانست، گفتن بعضی اذکار مانند ذکر یونسیه که معتقد بود این ذکر مانند سوخت برای ماشین است و همچنین اذکار دیگر مثل صلوات، لااله الاالله، نادعلی، دعای یستشیر را معتقد بر آن بود.

استاد عرفان اسلامی حشر و نشر با مردان الهی را از دیگر ویژگی‌های آیت الله کشمیری دانست و اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های ایشان حشر ونشر با مردان الهی بود و همواره از آنان به نیکی و عظمت یاد می‌کرد، و اگر متوجه می‌شود در جایی مردی از مردان الهی وجود دارد با کمال تواضع و فروتنی به دیدارش می‌شتافت.

اهل ولایت بودن از مهمترین ویژگی‌های ایشان

حجت الاسلام موسوی مطلق به مهمترین ویژگی ایشان اشاره و بیان کرد: مهمترین ویژگی ایشان اهل ولایت بودن ایشان بود. ظهور و بروز ولایت او در علاقه شدید وی به امیرالمومنین سلام الله علیه و نجف اشرف بود. گاه مثل کودکان، بی‌قرار نجف اشرف بود.

وی ادامه داد: ارادت ویژه به همه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داشت و به طور خصوص نسبت به امام حسین سلام الله علیه عشق می‌ورزید و معتقد بود هر کار برای اباعبدالله الحسین سلام الله علیه بشود کم است، و به روضه اهتمام داشت.

وی افزود: بزرگان می‌گفتند در نجف او از بکائین بود، در زیارت سیدالشهدا به طور خصوص معتقد بود که زر و انصرف، عشق و علاقه او به حضرت سلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام غیر قابل وصف بود و معتقد بود دستگیری سالکان الی الله در عالم مسئولیتش با حضرت رضا سلام الله علیه است.

ارادت ایشان به امام زمان(عج)

استاد حوزه خاطر نشان کرد: ارادت او به ساحت قدس صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زبانزد بود و توسل به حضرت مهدی ارواحناه فدا را ضروری می‌دانست و نام مقدس حضرت را مانند یا صاحب الزمان بر لب داشت.

حجت الاسلام موسوی مطلق در پایان گفت: خیلی‌ها از محضر مرحوم آیت الله کشمیری استفاده کردند ولی بنده از استادم عارف سفر کرده مرحوم حاج شیخ محمدتقی انصاری همدانی که خود از تلامذ قدیمی و مبرز ایشان بود، شنیدم که گفت شیخ جعفر ناصری آقای کشمیری را تخلیه کرد؛ کنایه از اینکه هر چه آیت الله کشمیری داشت او فرا گرفته است.

منبع

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.