ماه رجب در کلام شهید مطهری

ماه رجب، ماه استغفار و توبه و عبادت است
کد خبر: 14983

ماه رجب در کلام شهید مطهری

ماه رجب، ماه استغفار و توبه و عبادت است. حتی وارد شده است که اگر کسی نتواند روزه این ماه را بگیرد، ذکری وارد شده است که روزی صد بار این ذکر را بگوید به عنوان جبران روزه‌ای که نتوانسته است بگیرد.

یادم است که در ماه مبارک رجب در سال ۲۱ که تابستان بود و به اصفهان رفته بودم، به درس آقای حاج‏ آقا رحیم ارباب- که از بزرگان هستند- می‌رفتم. من این ذکر را اول بار از این مرد شنیدم. می‌دیدم که خیلی کند صحبت می‌کنند و اذکار را بالخصوص خیلی با تأنّی و حضور قلب می‌گویند:

«سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ،
سُبْحَانَ مَنْ لایَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ،
سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ،
سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»

می‌دیدم این ذکر ها را این مرد مرتب می‌گفتند. چون پیرمرد بودند و نمی‌توانستند روزه بگیرند، آن را با این ذکرها جبران می‌کردند.

آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۴، مرتضی مطهری، نشر صدرا.

ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم، چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد.
ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت. اصلاً ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلاً خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم!

آشنایی با قرآن، ج ۱۴، ص۹۴، مرتضی مطهری، نشر صدرا.

یادم نمی‌رود که در مدرسه نیماورد اصفهان، بعد از ظهر که از خواب بیدار شدم، یک وقت صدای مرحوم آیت الله حاج میرزا علی‌آقای شیرازی را شنیدم. من در آن مدرسه غریبه بودم. طلبه‌ها از ایشان خواهش کرده بودند، آمده بودند موعظه می‌کردند و بعد هم ذکر مصیبت، این سخن را می‌گفتند:
حدیث دارد که در قیامت فریاد می‌کشند: أینَ الرَّجَبیون؟ رجبیون کجا هستند؟

این مرد با همان آهنگ و با آن حال و روحی که داشت، این تعبیر را به کار بردند: آن وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیزی نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟

این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنت‌ها در میان ما به‌کلی دارد فراموش می‌شود. ماه رجب می‌آید، بزرگ‌هایمان متوجه نمی‌شوند تا چه رسد به بچه‌ها، کم‌ کم اگر به بچه‌ها بگوییم ماه‌های قمری را از محرّم تا ذی‌الحجه بشمار، نمی‌توانند، اصلا فراموش می‌کنند که یک چنین ماه‌هایی هم وجود دارد!

آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۴، نشر صدرا، مرتضی مطهری.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.