گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن از درس اخلاق حجت الاسلام سیّدعباس موسوی مطلق

حجت‌الاسلام‌ موسوی مطلق مطرح کرد؛ نکوهش عیب‌جویی در آیات و روایات
کد خبر: 14615

کد خبر: ۳۹۶۷۴۲۰

تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

 
حجت‌الاسلام‌ موسوی مطلق مطرح کرد؛
استاد اخلاق و عرفان اسلامی با تأکید بر پرهیز از عیب‌بینی دیگران، گفت: گاهی یک بدی در اجتماع می‌بینید، سریع نیایید آن را بگویید؛ چرا فقط دید شما بدبین است و بدی‌ها را فقط می‌بیند؟ این عینک بدبینی را از چشم خود بردارید.
 

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و عرفان اسلامی، شامگاه دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه در ادامه سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق خود، با تذکر اینکه چرا فقط عیب دیگران را می‌بینید، گفت: عیب را ندیدن یک بحث است و رفتن دنبال عیب یک بحث دیگری است. برخی تجسس می‌کنند و می‌گردند تا یک عیبی در کسی پیدا کنند و حتی دنبال این هستند که ثابت هم کنند که او این عیب را دارد.
وی با بیان اینکه به ما دستور داده‌اند که عیب را بپوشانید نه اینکه عیب را کشف کنید، ادامه داد: شما در رفاقت با رفیقتان یک عمل منافی عفت را در او دیدید و هیچ شکی هم ندارید و یقین پیدا کردید، اما با این حال که یقین هم بر انجام آن دارید نمی‌توانید بروید و جار بزنید و این عیب او را به دیگران بگویید.
این استاد حوزوی با اشاره به آیه ۱۵ سوره نساء، گفت: قرآن می‌گوید برای شهادت بر انجام زنا باید چهار نفر دیده باشند همان‌طور که در آیه ۱۵ سوره مبارکه نساء می‌خوانیم «وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا؛ و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى‌شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه‌ها نگاه داريد تا مرگ‌شان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد»؛ خداوند شرایط را این‌قدر سخت گرفته است که ما عادت به بدی نکنیم که دنبال دیدن بدی و گفتن بدی دیگران باشیم.
حجت‌الاسلام‌ موسوی مطلق با اشاره به پرهیز از عیب‌بینی اجتماعی، گفت: گاهی یک بدی در اجتماع می‌بینید، سریع نیایید آن را بگویید؛ چرا فقط دید شما بدبین است و بدی‌ها را فقط می‌بیند؟ این عینک بدبینی را از چشم خود بردارید.
وی ادامه داد: الآن مردم در محافل دورهمی خود می‌نشینند و می‌گویند گرانی شده و چه مشکلاتی پیش آمده است، درست که گرانی است، اما چرا فقط بدی‌های جامعه را می‌بینید، چرا فقط عیب‌ها را می‌بینید؟ سعی کنید خوبی‌های جامعه را هم ببینید.
این استاد اخلاق در پایان خطاب به پرهیز از عیب‌بینی در رفاقت، گفت: در دوستی و رفاقت هم سعی کنید خوبی‌های رفیقتان را ببینید و این خوبی‌ها را تعریف کنید و به دیگران هم بگویید که این رفیق ما این خصلت‌های خوب را هم دارد؛ و در مقابل اگر عیبی هم در رفیق خود دیدید، این عیب را بپوشانید ولی خوبی او را به همه بگویید.
امیرمحسن سلطان‌احمدی
 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.