مصاحبه استاد با خبرگزاری بسیج پرس

کد خبر: 14024
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

متن مصاحبه از خبرگزاری بسیج پرس:

به گزارش بسیج پرس؛ حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق در گفتگو با بسیج پرس با اشاره به اینکه طبق نص آیه غدیر، غدیر نیاز به تبلیغ دارد، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) تمام قد امر خداوند متعال را اجرا کرده و طبق فرمان خداوند ابلاغ کردند و خداوند هم مهر تایید به این ابلاغ و تبلیغ پیغمبر از غدیر و جانشینی امیرالمومنین(ع) با  نازل کردن آیه « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا » زدند.

وی در ادامه افزود: پیغمبر(ص) خبر غدیر را ابلاغ کردند و امت اسلامی هم باید به تبعیت از ایشان عمل می کردند ولی این کار انجام نشد و غدیر فراموش شد.

این سخنران مذهبی خاطرنشان کرد: در کتب شیعه و سنی جزئی ترین کارها و مسائل پیامبر(ص) ذکر شده است و خیلی خوب است که جمع آوری شده ولی با وجود اینکه در این منابع جانشینی پیامبر و امر مهم غدیر خم که در حساس ترین موقعیت زمانی و جغرافیایی و در بی نظیرترین اجتماع جهان اسلام صورت گرفته است، غدیر فراموش شده است.

مشکلات جهان اسلام به دلیل فراموشی غدیر است

حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه تمام مشکلات جهان اسلام به دلیل فراموشی غدیر است، خاطرنشان کرد: اگر غدیر فراموش نمی شد آن دستی که پیغمبر(ص) در غدیر بالا بردند، مردم  پایین نمی آوردند و سری در برابر زینب(س) بلند نبود.

وی با اشاره به اینکه رابطه شور و شعور و همچنین عقلانیت مانند رابطه مانند جسم و روح است و با هم معنا پیدا می کنند اظهار داشت: در مکتب اسلامی همیشه شور و شعور کنار یکدیگر آمده و همچنین عقلانیت و عاطفه و احساس به موازات هم آمده است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه غدیر رمز وحدت مسلمانان است، افزود: ما هیچ موضوعی در تاریخ اسلام نداریم که این به این شکل روی آن اتفاق نظر شده باشد و به حد تواتر رسیده و روایاتش در کمال صحت بوده و همچنین تمام جزئیاتش پشتوانه قرآنی داشته باشد.

حجت الاسلام موسوی مطلق  با بیان اینکه قرآن یکی از نقاط اشتراک شیعیان با اهل تسنن است، عنوان کرد: تمام جزئیات غدیر چه بعد و چه قبل از وقوع آن و ابلاغش بر پایه قرآن است و خطبه غدیر یکی از خطبه هایی است که آیات قرآنی بسیاری در آن مورد استناد قرار گرفته است.

خطبه غدیریه امام هادی(ع) علی شناسی در آینه قرآن

وی با اشاره به خطبه غدیریه امام هادی(ع) عنوان کرد: حق بر این است که این خطبه جهانی شود. زمانی که امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا تبعید کرده بودند، ایشان ۱۸ ذی الحجه و در روز غدیر به نجف اشرف رسیدند و یک زیارت نامه متفاوت از دیگر زیارت نامه ها که بسیار قوی و مستدل و طولانی بود خواندند. نقطه محوری در سخنان امام هادی(ع) قرآن است که قریب به ۵۰ آیه قرآنی را  به شکل های مختلفی در این خطبه مطرح کردند.

حجت الاسلام موسوی مطلق در این رابطه افزود: خطبه غدیریه امام هادی(ع) علی شناسی در آینه قرآن از زبان قرآن و امام معصوم است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه به خطبه غدیر آن طوری که باید در بین شیعیان پرداخته نمی شود، عنوان کرد: آنقدر که به جشن های تولد فرزندانمان توجه می کنیم به عیدغدیر توجه نداریم به همین دلیل غدیر در بین شیعیان محجور مانده است.

حجت الاسلام موسوی مطلق در ادامه خاطرنشان کرد: روز شمارعید غدیر را از امسال آغاز کردیم تا دغدغه ای برای ورود به غدیر ایجاد شود.

وی در رابطه با طرح جهانی ۷۰ هزار محفل علوی با عنوان «لبیک یا امیر المومنین(ع)» گفت: معاویه ابن ابوسفیان در زمان خلافتش یک شبکه عظیمی طراحی کرده بود که  در روزهای جمعه ۷۰ هزار منبر، لعن امیرالمونین صلوات الله علیه (نعوذبالله) کنند که به جز شهر سیستان و بلوچستان ، کل جهان اسلام از ترس و یا تقیه این کار را کردند.

این سخنران مذهبی در رابطه با این طرح افزود: برای این طرح، سایت (۷۰۰۰۰menbar.ir) راه اندازی شده است که تمام اعضا و ثبت نام کنندگان ضمن قرائت سوگند نامه متعهد می شوند که در هر شب جمعه دست کم فرازی از فضایل و معارفی علوی را در یک محفل (حداقل سه نفر) بیان نمایند.

وی خاطرنشان کرد: برای ترویج این طرح نیازمند یک موج در فضای مجازی بودیم که در این زمینه صفحه مجازی اینستاگرام  با نشانی «mahfel_alavi70000»راه اندازی کردیم.

تعطیلی روز غدیر ثمره بخش نامه حکومت آل بویه

حجت الاسلام موسوی مطلق در رابطه با دلایل محجور ماندن و جا نیفتادن غدیر در بین شیعیان گفت: اولین دلیل این است که در طول تاریخ حکومت ها خیلی کم در دست شیعه بودد که در زمان آل بویه وقتی حکومت دست شیعیان افتاد دهه محرم را احیا کردند و تعطیلی روز غدیر هم ثمره بخش نامه این حکومت بود.

این سخنران مذهبی افزود: آل بویه اعلام کرده بود که شب تا صبح امراء و سرمایه داران , اشراف مقابل در خانه هایشان آتش روشن کنند و همه بازارها شب غدیر باز باشند که مردم بفهمند اتفاق مهمی رخ داده است.

قوام و اعتبار اعیاد به عید غدیر است

حجت الاسلام موسوی مطلق خاطرنشان کرد: ما به جای اینکه تعطیلات غدیر را افزایش دهیم تعطیلات اعیاد دیگر را افزایش دادیم. غدیر عیدالله اکبر است و قوام و اعتبار بقیه اعیاد و همچنین روح دین ما به غدیر است.

انقلاب اسلامی ارزش های دینی و علوی، نبوی، فاطمی و حسینی را احیا کرد

وی با اشاره به اینکه با شروع انقلاب اسلامی خیلی از ارزش هایی که مغفول مانده بود و به سمت نابودی می رفت احیا شد، افزود: انقلاب اسلامی به معنی احیای ارزش های دینی و علوی، نبوی، فاطمی و حسینی است که حضور حداکثری مردم در مناسبت های  مختلف مذهبی نمونه ای از آن است. در باب غدیر کار شده است اما آنچنان که باید، کار نشده است.

بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب تکیه گاه و مبنای ما در موضوع وحدت

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداختن به غدیر به وحدت مسلمین لطمه وارد می کند، گفت: این طور نیست چرا که ما برای وحدت مبنا داریم و شهید مطهری عنوان کرده اند که وحدت به این معنا نیست که ما حتی یک فرعی از فروع دینمان را رها کنیم، تا چه رسد به چیزی که روی اصول است.

این استاد اخلاق در ادامه گفت: بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب تکیه گاه و مبنای ما در موضوع وحدت است که با نگاهی به بیانات این دو بزرگوار مشاهده می کنیم که تمام اهتمامشان روی ترویج غدیر است.

حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه ما می توانیم یک شور و شوق و موج را ایجاد کنیم تا مردم منتظر عید غدیر باشند، افزود: امروز چطور فرزندانمان منتظر عید نوروز هستند چرا که یک سری عوامل دست در دست هم داده است که فرزندانمان برای رسیدن به نوروز روزشماری کنند.

وی با اشاره به اینکه البته در عید نوروز بسیاری از فرهنگ اسلامی احیا می شود، گفت: نوروز فرصت مناسبی برای احیای بعضی از ارزش های اسلامی است چرا که یک شور و شوقی در جامعه برای صله رحم، از بین رفتن کدورت ها و عیدی دادن ها و نوگرایی ایجاد می شود که باید این فرهنگ در بقیه اعیاد ایجاد شود.

برای ترویج غدیر باید از فرزندانمان شروع کنیم

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه برای ترویج غدیر باید از فرزندانمان شروع کنیم تا زمانی که بزرگ شدند این کار را ادامه دهند و فرهنگ سازی شود، افزود: باید کاری کنیم که فرزندان به غدیر علاقمند شوند؛ به عنوان مثال خرید لباس های جدید  اعضای خانواده یا مهمانی رفتن و کارهای مهم دیگری را در غدیر انجام دهیم.

حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه فرهنگ عیدی دادن و گرفتن مخصوص عیدغدیر است، عنوان کرد: اگر در روز غدیر کسی یک نفر را اطعام کند مانند کسی است که ۱۲۴ هزار  پیغمبر را اطعام داده است.

وحدت و دشمن شناسی پیام روز غدیر خم

این استاد اخلاق در رابطه با پیام روزغدیر خم گفت: وحدت اولین پیام  روزغدیر است چرا که همه مسلمانان قلمرو جهان اسلام در روز ۱۸ ذی الحجه در غدیر خم جمع شدند و این مسئله به این معنا است که غدیر توانست همه را در یک جا جمع کند.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه دشمن شناسی دومین پیام روز غدیر خم است عنوان کرد: باید بدانیم که غدیر است که چهره منافقین را رسوا کرد و مومنین واقعی را معین کرد.

وی محبت و صمیمیت را از دیگر پیام های  روزغدیر خم دانست و افزود: در این روز اهل بیت(ع) که به احسان عادت کردند به فراخور حاکمان  زمان خودشان نوع برخوردشان فرق می کرد و دوستانشان را نوع دیگری اکرام و اطعام می کردند.

حجت الاسلام موسوی مطلق در پاسخ به اینکه غدیر تا چه حد جهانی شده و آیا در کشورهای غیراسلامی فراگیر شده است گفت: امیرالمومنین(ع) مظلوم تر از این حرف ها هستند و غدیر به این شکل فراگیر نشده است. رئیس جمهور سابق کارهای خوبی را انجام داده اند، اما آمدند تمام رئیس جمهورهای کشورهای فارسی زبان را در نوروز جمع کردند و نوروز جهانی و ثبت کردند ولی آیا روسای کشورهای مسلمان را در روز عیدغدیر جمع کردیم تا تا غدیر جهانی شود. در سطح بین المللی کار آنچنانی انجام نشده است.

حجت الاسلام موسوی مطلق در ادامه گفت: امیدوارم مردم و دولت مردان و رجال سیاسی مانند مراجع عظام تقلید اهتمام بیشتری در معرفی غدیر داشته باشند و همچنین امیدوارم که همه اقشار مختلف کشور بنیاد ملی غدیر را حمایت کنند تا غدیر را به دنیا معرفی کنند.

ضرورت راه اندازی نهضت فضای مجازی برای معرفی غدیر

این سخنران مذهبی در پایان با اشاره به ضرورت راه اندازی نهضت فضای مجازی برای معرفی غدیر گفت: با تبلیغ غدیر در فضای مجازی می شود غدیر را فراگیر و به دنیا معرفی کرد.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.