مصاحبه استاد سیّدعباس موسوی مطلق با خبرگزاری دانشجو

کد خبر: 13993
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

چکارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در سیاست بسیار هوشمندانه عمل می‌کرد گفت: بصیرت رضوى و دشمن شناسی رضوى امرى است که باید مورد توجه أمت اسلام و مسئولین قرار بگیرد. 
حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، با تبریک ولادت امام رضا (ع) به خصوصیات و سیره آن حضرت پرداخت و گفت: محبت یکی از سیره امام رضا (ع) و ائمه معصومین است که آن‌ها در زندگی خود به کار می‌بردند. مدیریت، خطاپوشی، تربیت فرزندان و صبر از موارد دیگر سیره امامان معصوم بوده که در خانواده و زندگی و اجتماع رعایت می‌کردند که این خصوصیات امروزه در زندگی خانواده‌ها وجامعه کمتر رعایت می‌شود و به همین منظور بسیاری از اختلافات بین فرزندان و خانواده‌ها ومردم افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: تحکیم بنیاد خانواده نیازمند رعایت اخلاق ائمه معصومین است، اما امروزه بدلیل رعایت نکردن سیره معصومین بنیان خانواده‌ها و اجتماع مسلمین تضعیف شده است و گا‌ها باعث طلاق و جدایی‌های بسیاری در خانواده‌ها و چالش‌های بین مسلمین شده است؛ لذا اگر این موارد رعایت شود خانواده‌ها و مردم دچار مشکلات عدیده نخواهند شد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در سیاست بسیار هوشمندانه عمل می‌کرد به خصوص در جریان جنگ با دشمنان همواره نقشه آن‌ها را قبل از اجرا پیش بینی کرده و آن‌ها را نقش برآب می‌کرد، وى گفت: مامون در جریان ولایت عهدی بسیار زیرکانه و مرموزانه وارد عمل شد که اطرافیان گمان نمی‌کردند ولایت سوری باشد. اما امام قبل از اینکه وارد مذاکره شود موضوع ولایت سوری آن‌ها را فهمیده بود و به دوستان خود گفت که هیچ راه بازگشتی در این ولایت وجود ندارد و به دست دشمنانش شهید می‌شود. دوستان از امام پرسیدند که چرا با حکومت نادرست و غاصب مامون بیعت میکنی؟ 
امام پاسخ داد که این بیعت طبق فرهنگ قرآن است، همانطور که بردارم یوسف خدمت در حکومت شرک و بت پرستی را قبول کرد و این خواست خدا بود؛ لذا بیعت من هم در جهت خدمت به اسلام وتقویت جریان حق است.
موسوی مطلق عنوان داشت: دشمن بر روی حضرت مدام فشار می‌آورد که بر اساس خواسته آن‌ها عمل کند، اما امام رضا (ع) با روش‌های مختلف آن را خنثی می‌نمود. همچنین توطئه‌هایی که ممکن بود انسجام و وحدت طرفداران اسلام را به خطر بیاندازد با اقدامات مناسب برطرف می‌کرد به گونه‌ای که وحدت بین طرفدارانش افزایش می‌یافت.
 
وی در ادامه افزود: لذا در کشور ما نیز باید با اقدامات مناسب وحدت و انسجام بین مسلمانان بیشتر گردد و علاوه بر حفظ جان شیعه، نقشه‌های دشمنان با شکست مواجه شود؛ بنابراین امروز کسانی که دم از اسلام، شیعه و شعائر اهل بیت (ع) می‌زنند باید طوری عمل کنند تا جان شیعه حفظ شود. همانگونه که امام هشتم ما با برنامه ریزی‌های مناسب جان شیعیان را حفظ می‌کرد. حفظ جان شیعه همیشه یکى از راهبردهاى امامان معصوم بوده است.
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه شیعه بودن مرز و زبان نمی‌شناسد، گفت: عده‌ای به نام شیعه طوری عمل می‌کنند که شیعیان را مخالف اهل بیت (ع) نشان دهند یعنى عمل انان مخالف سیره معصومین است فلذا ما باید در برابر آن‌ها بایستیم. همانطور که امام رضا (ع) سعی داشت نزدیکان را با فزهنگ واقعی اسلام آشنا کند و حتى دشمنان خود را به خصوص نزدیکان مامون را نیزبه سمت اسلام بیاورد ما نیز باید اینگونه عمل کنیم. در آن زمان مامون حکم قتل کسانی را می‌داد که به اسلام ایمان بیاورند، اما علی بن موسی الرضا (ع) حتی انان را نیز شفاعت میکرد. خلاصه اینکه سیره امام رضا علیه السلام جذب حداکثرى و دفع حداقلی بود.
حجت الاسلام موسوی مطلق در ادامه گفت: احساسات مذهبی تا جایی که تحت مدیریت عقل باشد و به أساس اسلام ضرر نرساند اشکال ندارد ولی اگر احساسات تحت مدیریت عقل و ولی نباشد ضرر غیر قابل جبران خواهد داشت.
 
کارشناس مسائل مذهبی در پایان با اشاره به بصیرت و دشمن شناسی حضرت امام رضا علیه السلام گفت: بصیرت رضوى و دشمن شناسی رضوى امرى است که باید مورد توجه أمت اسلام و مسئولین قرار بگیرد.
 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.