آسیب شناسی عزاداری از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب

کد خبر: 13932
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

موضوع مقاله: آسیب شناسی عزاداری از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب

پیشگفتار:در خصوص اهمیت عزاداری و اینکه عزاداری و سوگواری از سنت های حسنه فرهنگ تشیع است.سوگواری و عزاداری اهرمی قدرتمند است که توانایی ها و قابلیت های بی شماری دارد و اینکه باید هوشیارانه از تحریفات و پیراهه های لفظی و معنوی که آگاهانه و ناآگاهانه  سیمای حماسی و تابناک عاشورا را در هاله ای از ابهام فرو می برد جلوگیری کرد.

مقدمه اول:نتیجه همایشی در تل آویو در دسامبر ۱۹۸۴ در خصوص قیام حسینی و رابطه آن با انقلاب اسلامی.

مقدمه دوم:در تعریف عزاداری و موضوعات یا کلمات مرتبط با عزاداری مانند کلمه عزا، نوحه، مرثیه وماتم...

مقدمه سوم: تاریخچه عزاداری امام حسین صلوات الله علیه.

موضوع:

آسیب ها

آسیب اول: عدم نبود سه ویژگی مورد نظر مجالس عزاداری در کلام رهبر معظم انقلاب

آسیب دوم: بدعت های عجیب و خلاف

آسیب سوم: قمه زنی

آسیب چهارم: آهنگ های نامناسب در مداحی

آسیب پنجم: عدم برنامه ریزی هوشمندانه

آسیب ششم: عدم ورود مفاهیم و شعارهای امروز نظام

آسیب هفتم: فاصله گرفتن از عزاداری سنتی

آسیب هشتم: ورود اباطیل و مطالب خلاف و موهن مذهب

پیشگفتار:

عزاداری و سوگواری از سنت های حسنه فرهنگ تشیع است، شیعه در دامان عزاداری ها و سوگواری ها توانسته معارف خود را عرضه کند و رهبران خود را به جهان بشناساند. در طول تاریخ اسلام نیز همواره این سوگواری ها زیر بنای حرکت های آزادی خواهانه و انقلاب های شیعی بوده است. اینک مهم این است که این سوگواری ها همچنان قدرتمند و پر تپش باقی بماند و فقط به مراسمی سنتی و صوری تبدیل نشود.

سوگواری و عزاداری اهرمی قدرتمند است که توانایی ها و قابلیت های بیشماری دارد. در سایه این مراسم می توان حرکت های عظیمی آفرید و از آن بهره برداری های بسیار کرد. نباید اهداف کلی نهضت عاشورا در پس این مراسم به فراموشی سپرده شود، چنان که امام خمینی ( رحمه الله ) می فرماید:

شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را، خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سید الشهدا. نه سید الشهدا احتیاج به این گریه ها دارد، نه این گریه خودش فی نفسه یک کاری از آن می آید.

نهضت ابا عبدالله ( علیه السلام ) نسبت به دیگر نهضت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در مراسم عزاداری امام حسین( علیه السلام ) گاه حرکت هایی مشاهده می شود که از اوج ارادت و عشق حکایت دارد. اگر این حالت ها و عشق و محبت ها در مسیر صحیح هدایت شود، اثر سازنده و مثبتی به همراه دارد.

باید هوشیارانه از تحریف ها و پیرایه های لفظی و معنوی، که آگاهانه و ناآگاهانه سیمای حماسی و تابناک عاشورا را در هاله ای از ابهام فرو می برد و فرهنگ گلرنگ شهادت را بد جلوه می دهد و از صلابت و پیام دهی و خیزش آوری عاشورا و از فحوای بلند توحیدی آن می کاهد، جلوگیری کرد. باید توجه داشت بیشترین سرمایه گذاری استعمار از لحاظ دین ستیزی، با درک حقایق موجود در ادیان و مکاتب، پیرامون جهان تشیع صورت می پذیرد و از آنچه در توان دارند در این راه دریغ نمی ورزند. روزی با علم کردن کسروی اساس اسلام یعنی وحی و خاتمیت را زیر سوال می برند و امروز طرح شخصیت متزلزلی همچون سلمان رشدی به بزرگ نمایی افسانه ( غرانیق ) همت می گمارند و قرآن و پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) را مورد اهانت و استهزا قرار می دهند و گاهی به نام عرض ارادت به پیشگاه مقدس امام حسین (علیه السلام) کارهایی انجام می دهند که موجب شرمساری و سرافکندگی می گردد. می کوشند تا با به انحراف کشیدن نهضت عاشورا، روح سرزنده آن را بگیرند. خرافه پذیری از بیماری های واگیر دار و صعب العلاج اجتماعات بشری است که درمان و پیشگیری از گسترش آن لازم است. رهبر معظم انقلاب نیز به این مهم اشاره دارد و می فرماید:

تحریف حماسه عاشورا باید زدوده شود. نگذارید مفاهیم و کارهای تحریف آمیز و غلط چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منور سید الشهدا منصرف کند.

سخن در آسیب شناسی عزاداری است بعد از مطالعه و تفکر فراوان و اینکه تقریباً تمام استان های کشور را جهت سخنرانی رفته و با تمام هیئت ها و مجامع عزاداری از نزدیک آشنا هستم تصمیم گرفتم برای این همایش نورانی چند سطر طبق تجربه، به این موضوع مهم بپردازم ولکن هر موضوعی که به عنوان آسیب مطرح می شد یک طرف قصه لنگ می ماند تا اینکه نور مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) مرا متوجه عبارات  و دیدگاه های رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نمودند، پس از مطالعه کلمات دُرربار معظم له دریافتم بهترین و کاملترین و با انصاف ترین نگاه را حضرتشان داشته اند. لذا سطور مقاله خود را مُزین می نمایم به برخی از آسیب های عزاداری از دیدگاه های رهبر و مرجع حکیم و فرزانه انقلاب، قبل از ورود به بحث چند مقدمه کوتاه و به قول معروف بدون شرح نیازمند به نظر می رسید.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.