تحول و رشد اقتصادی در حکومت امام زمان(عج) چگونه خواهد بود؟ مصاحبۀ استاد موسوی مطلق با خبرگزاری تسنیم

کد خبر: 13848
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

تحول و رشد اقتصادی در حکومت امام زمان(عج) چگونه خواهد بود؟
حجت‌الاسلام موسوی مطلق با تأکید بر اینکه فرهنگ شیعه باید فرهنگ کار و تلاش باشد، اظهار کرد: کسی که با چنین نگرشی زندگی ‌کند و تلاش ‌کند برای اهل ‌بیت(ع) پیش از ظهور و پس از ظهور حضرت مهدی(عج) مفید و پرخاصیت باشد، منتظر حقیقی است.
حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدعباس موسوی مطلق» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا اظهار کرد: از جمله تفکرات غلطی که امروزه میان عموم مردم نسبت به حضرات معصومین (ع) و به ویژه امام زمان (عج) وجود دارد، این است که امام زمان(عج) را حل کننده انواع مشکلات خود به ویژه مشکلات مادی می‌دانند، امام عوالم در اندیشه این دسته از مردم، حلاّل مشکلاتى از قبیل پرداخت دیون، ازدواج، مسکن و ... است. علت اصلی این نگرش عدم معرفت صحیح به حقیقت اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) است.
وی افزود: برای اصلاح این نگرش دو کار لازم داد؛ یکی اینکه خودمان در پی معرفت به آن ذوات مقدس باشیم، یعنی در پى کسب معرفت الامام باشیم و دیگری اینکه در همین مسیر، پیوسته از خدا توفیق افزایش و درک معرفت را طلب و دعاهاى با این مضامین را مطالعه و در آنها تدبّر و تأمّل کنیم.
حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به رفع مشکلات و معضلات جامعۀ اسلامی در زمان ظهور خاطرنشان کرد: یکی از ثمرات ظهور امام زمان(عج) که به صراحت در روایت به آن اشاره شده است، رفع مشکلات و معضلات جامعۀ اسلامی است، به عنوان مثال، آن حضرت در زمان ظهورشان به إذن الهی به احیای دین و اخلاق اسلامی می‌‏پردازند و با کشیدن دست مدیریت الهی خود عقول بشریت را رشد می‌دهد، لذا بشر شاهد بهترین دوران تمدن خود خواهد بود.
وی اظهار کرد: از دیگر آثار ظهور حضرت این است که امنیت به اوج خودش می‌رسد، طوری که اگر یک خانم به تنهایى بخواهد از نقطه‌ای در شرق عالم به نقطه‌ای در غرب عالم برود، باامنیت کامل و بدون هیچ ترس و دلهره‌‏اى خواهد رفت، در حالیکه در بسیاری از جوامع این امنیت برای زنان وجود ندارد، حتی در بعضی از جاها برای مردان نیز امکان‌پذیر نیست، امروزه در جهان یکی از مهم‌ترین مشکلات بشر عدم وجود امنیت است، این مطلب از آمار جنگ‌ها و پایین آمدن سن جهت استفاده از اسلحه مخصوصاً در آمریکا و کشورهای غربی قابل اثبات است.
مبنای تحول و رشد اقتصادی در حکومت انبیاء و اهل بیت(ع)
حجت‌الاسلام موسوی مطلق بیان کرد: یکی از بخش‌هایی که در حکومت امام زمان (عج) دگرگونی و رشد عجیبی خواهد داشت، در بخش کشاورزی و دامداری است. در این مورد در حکومت مهدوی دگرگونی شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد؛ به گونه‌ای که گویی محصول ده‌ها سال را در یک روز گِرد می‌آورند. از آسمان بارانی می‌بارد که زمین محصول خود را آشکار می‌کند و مردم از نعمتی برخوردار می‌شوند که هرگز مانند آن را ندیدند. البته این نکته قابل تأمل است که مبنای تحول و رشد اقتصادی در حکومت انبیاء و اهل بیت(ع) بحث کشاورزی و دامداری است و این چیزی است که امروزه به آن توجه نمی‌شود، به عبارت دیگر، فرایند زندگی انسان‌ها به قدری از جهت اقتصادی رشد می‌کند که دیگر فقیری روی زمین وجود نخواهد داشت تا کسی بخواهد به او صدقه یا خمس و زکات بدهند. اینها تنها نیازهای مادی ما انسان‌هاست که به وسیلۀ ظهور مولایمان به کلی رفع خواهد شد.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: روزی معلّی بن خنیس به امام صادق(ع) عرض کرد: زمان برپایی دولت شما چه زمانی است؟ امام (ع) فرمود: ای معلّی! گمان می‌کنی وقتی زمان برپایی دولت ما اهل‌بیت برسد، شما بلافاصله به راحتی می‌رسید؟! این در حالی است آن وقت، زمان کار و تلاش است و شما باید لباس کار بپوشید یعنی تلاش شبانه روزی لازم است.
حجت‌الاسلام موسوی مطلق با تأکید بر اینکه فرهنگ شیعه باید فرهنگ کار و تلاش باشد، اظهار کرد: کسی که با چنین نگرشی زندگی ‌کند و تلاش ‌کند برای اهل ‌بیت(ع) پیش از ظهور و پس از ظهور حضرت مهدی(عج) مفید و پرخاصیت باشد، منتظر حقیقی است. در واقع انسان منتظر کسی است که دائماً در حال تلاش است، امیر‏المؤمنین(ع) در اهمیت این امر می‌فرماید: «اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ»، شیعه باید اهل تقوا، تلاش و جهد باشد و از تنبلی و سستی دوری کند.
وی با تأکید بر شناخت اهل بیت(ع) در بُعد اساسی دیگر که فرمودند:«بناعُبدالله، بناعُرف الله، بنا وحده الله» گفت: شناختی که در این مسیر حاصل شود، شناختی حقیقی است. آیا امروزه تمام مردم بدین وسیله خدا را عبادت می‌کنند و می‌شناسند؟ آیا اصلاً به این نتیجه رسیدیم که باید از این طریق به عبادت و شناخت خدا بپردازیم؟ این در حالی است که اگر از این مسیر حرکت کنیم، عبودیت برایمان رنگ و بوی دیگری خواهد داشت. به عبارت دیگر، شناخت حقیقی خداوند فقط با شناخت ائمه(ع) امکان‌پذیر است، این همان معرفت به نورانیت
است، در این ایام دعای زمان غیبت را باید زیاد خواند و در آن به تفکر پرداخت اللهم عرفنی نفسک...

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.