معنای قرآن سر گرفتن در شبهای قدر / امام عصر میزبان اصلی شب تقدیرات است

موسوی مطلق: معنای قرآن سر گرفتن در شبهای قدر / امام عصر میزبان اصلی شب تقدیرات است حجت‌الاسلام موسوی مطلق نکاتی درباره فلسفه قرآن سر گرفتن در شب قدر گفت.  
کد خبر: 13594
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

حجت‌الاسلام موسوی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با تأکید بر لزوم آمادگی برای شب قدر گفت: فضیلت شب قدر نسبت به سایر ایام سال به حدی است که می‌توان گفت فضل آن همانند فضیلت ائمه نسبت به سایر مردم است؛ چرا که در این شب است که امورات‌مان رقم می‌خورد لذا باید مدام طلب خیر و عافیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق آموزه‌های دین، حقیقت شب قدر ولایت عترت و محور ولایت، صدیقه طاهره سلام الله علیها است، افزود: شب قدر، شب قدرت‌نمایی و ظهور نور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر عالم است؛ چرا که ایشان از جانب خداوند صاحب‌الامر و ولیّ بر امور خلایق هستند و هر امری در این شب باید به تأیید و امضای امام (ع) برسد.

قرآن سر گرفتن تعهد نسبت به عمل به آن است

موسوی مطلق با تأکید بر اینکه قرآن به سر گرفتن در این شب باید تعهدی نسبت به عمل به آموزه‌های آن باشد، تصریح کرد: حقیقت آن است که در شب قدر باید تصمیم بگیریم قرآن در بالاترین جای افعال و افکار ما باشد نه اینکه خدایی نکرده یک سال آن را مهجور بگذاریم و به فرامین آن عمل نکنیم و صرفاً در یک شب سال آن هم صرفاً روی سرمان قرار دهیم.

وی افزود: کتاب آسمانی را باید روی سر گذاشت تا جایگاه حقیقی آن درک شود. قرآن صامت را روی سر می‌گذاریم تا زمینه‌ای برای معرفت قلبی به قرآن باشد که مقدمه آن، انس با خود مصحف قرآن است. قرآن ناطق روی قلب ما جایگاه دارد. 

این استاد حوزه علمیه درباره اهمیت ترکیب دو یادگار پیامبر یعنی قرآن و ولایت عترت در شب قدر گفت: از یک سو شب قدر اتصال به معرفت ائمه اطهار به ویژه وجود مقدس حضرت زهرا (س) است و از دیگر سو اتصال به قرآن و معارف آن است.  بنابراین شفیع قرار دادن قرآن و چهارده معصوم علیهم‌السلام به درگاه ربوبی به معنای تکریم دو یادگار پیامبر صلی الله علیه و اله است.

بازتاب جایگاه قرآن و عترت در اعمال شب قدر

موسوی مطلق درباره بازتاب جایگاه قرآن و عترت در اعمال شب قدر گفت: در اعمال این شب عزیز و در منابع ما، تلاوت و تدبر در آیات قرآن به ویژه سوره‌های یاسین، روم، دخان و عنکبوت و نیز توسل به ائمه و به طور خاص، امام حسین (ع) و امام عصر (عج) دیده می‌شود. برخی ادعیه و مناجات‌هایی هم در مفاتیح الجنان درباره آداب و اعمال شب قدر وجود دارد.

وی با تأکید بر آنکه شب قدر صرفاً برای دعا و مناجات به درگاه خداوند نیست، گفت: اتفاقاً در منابع روایی‌مان درباره اعمال شب قدر، مباحثات علمی و معارفی دیده می‌شود. همچنین خدمت به خلق و گره‌گشایی از کار مستمندان از ارزش بالایی برخوردار است؛ عملی که الحمدلله این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا به نام رزمایش مواسات و همدلی بین مؤمنان شکل گرفته است.

 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.