مصاحبه حجت‌الاسلام موسوی مطلق با خبرگزاری آنا

تفاوت مفهوم واژگان «مطر» و «غیث» در ادعیه طلب باران/ بارانی که بر اثر دعا ببارد سراسر رحمت و برکت خواهد بود  
کد خبر: 13428
پایگاه رسمی حجت الاسلام موسوی مطلق

استاد حوزه در خصوص دعای نوزدهم صحیفه سجادیه گفت: آلودگی هوا محصول بی‌تدبیری و افراط بشر در استفاده از ابزار و وسائل است. اما باران چون آثار و برکات فراوانی از جمله تلطیف و تنظیف فضا دارد در نتیجه دعای طلب باران برای رفع آلودگی هوا هم مطلوب است.

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، صحیفه سجادیه به «زبور آل محمد(ص)» معروف بوده و شامل زمزمه‌های عارفانه و نیایش‌های امام چهارم شیعیان، حضرت زین‌العابدین(ع) با خداوند یکتا است.

دعای نوزدهم صحیفه سجادیه، در ۷ فراز تنظیم شده و موضوع اصلی آن طلب باران در هنگام خشکسالی است. حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره این دعای شریف، گفت: ما برای وصال به حق دو سیر داریم. سیر اول سیر آفاق و سیر دوم سیر انفس است «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ ....». این دعای شریف و این عبارات نورانی ما را در کلاس سیر آفاق قرار داده است.

وی در تأیید لطافت‌ها و لحن ممتاز و درباره اشاراتی که به طبیعت در این دعا شده است، بیان کرد: انس، تدبر و تفکر در طبیعت آثار و برکاتی مثل تقویت روح بندگی، رشد معنوی، ایجاد آرامش روحی و روانی، تقویت حس عاطفه و مهربانی، سلامت جسم و درمان امراض مختلف را به دنبال دارد. آنکه لطافت طبیعت را درک کند در سیر آفاق موفق شده و وارد سیر انفس می‌شود و تا سیر آفاق طی نشود سیر انفس سیر خیالی خواهد بود.

این استاد حوزه با اشاره به این مطلب که دعای نوزدهم صحیفه سجادیه فقط برای طلب باران نیست و جزئیات فراوانی در بطن آن نهفته است، عنوان کرد: امام به تمام آثار و اسرار عالم آگاه است و همین امر باعث می‌شود در دعاها نیز این تفاوت کاملاً مشخص و محسوس باشد.

موسوی مطلق در پاسخ به این سؤال که آیا موارد مطرح شده در این دعا در علم آن روز جزیره العرب معمول بوده و یا حضرت می‌خواستند برخی از علوم را از این راه برای مردم بیان کنند؟ تشریح کرد: هر دو موضوع محتمل است، اما معمولاً وقتی امام با خدا مناجات می‌نمودند، عقل بشر عادی به باطن دعاها نمی‌رسید. ممکن است در این خصوص ظاهر کلام را می‌فهمیدند اما آیندگان به باطن کلام امام بیشتر و بهتر خواهند رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که دعای طلب باران برای بعد از وقوع خشکسالی وارد شده است، آیا با توجه به آلودگی هوا خواندن این دعا برای این مشکل وجهی دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: آلودگی هوا محصول بی‌تدبیری و افراط بشر در استفاده از ابزار و وسائل است. اما باران چون آثار و برکات فراوانی از جمله تلطیف هوا و تنظیف فضا دارد در نتیجه دعای طلب باران برای رفع آلودگی هوا هم مطلوب است. نکته قابل توجه این است که بارانی که در اثر دعا ببارد سراسر رحمت و برکت خواهد بود و از آثار مخرب آن جلوگیری می‌کند.

این کارشناس دینی افزود: در فضایل اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) آمده است «بکم ینزل الغیث»؛ غیث به باران به موقع و به اندازه می‌گویند، اما به باران معمولی «مطر» گفته می‌شود. لذا نفرمود «بکم ینزل المطر» بلکه گفته شد به برکت اهل بیت غیث یعنی باران سراسر رحمت می‌بارد. ما علاوه بر تدابیر اساسی و مهم برای سلامت هوا و فضا و طبیعت دعا را نیز نباید فراموش کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
هم رسانی