شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه _ شماره ۳۸۹ جلسه ۷۳

روزنامه عصر ایرانیان یکشنبه 8 مرداد 1402 شماره 3892 
کد خبر: 16571

شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان

 یکشنبه 8 مرداد 1402 شماره 3892

بسم الله الرحمن الرحیم 
وَ أَوْجِبْ لَنَا عُذْرَک عَلَى مَا قَصَّرْنَا فِیهِ مِنْ حَقِّک، وَ ابْلُغْ بِأَعْمَارِنَا مَا بَینَ أَیدِینَا مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ الْمُقْبِلِ، فَإِذَا بَلَّغْتَنَاهُ فَأَعِنِّا عَلَى تَنَاوُلِ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ مِنَ الْعِبَادَةِ، وَ أَدِّنَا إِلَى الْقِیامِ بِمَا یسْتَحِقُّهُ مِنَ الطَّاعَةِ، وَ أَجْرِ لَنَا مِنْ صَالِحِ الْعَمَلِ مَا یکونُ دَرَکاً لِحَقِّک فِی الشَّهْرَینِ مِنْ شُهُورِ الدَّهْرِ.
و عذر ما را در کوتاهی از ادای حقّت قبول کن، و آینده عمرمان را به ماه رمضان آینده که در پیش داریم برسان، و چون ما را به آن رساندی ما را بر انجام عبادتی که سزاوار توست یاری ده، و به انجام طاعتی که شایسته آن ماه است موفق دار، و عمل صالحی را که موجب تدارک حق تو در آن دو ماه از ماه‌های زمان خواهد بود به دست ما جاری فرما.
نکات مورد توجه در این فراز عبارتند از :
۱.اعتراف در کوتاهی ها در خصوص خداوند متعال ، اعتراف های چند گانه در این دعا نشان از اهمیت و عظمت خداوند است و ابن که ایت اعترافات اثار مهمی در تربیت نفس سرکش دارد.
۲. در خواست دیدن ماه رمضان در سال اینده است که خود نشان از نقش ماه مبارک رمضان در تامین عوالم پس از عالم دنیا دارد .
۳. از جمله کوتاهی های ما در ماه رمضان عبادت است آن هم عبادت سزاوار خداوند به نظر می رسد تلاش برای معرفت الله باشد و یا هر عبادتی که اخلاص حقیقی در آن باشد .
۴. توفیق انجام  طاعت شایسته در ماه رمضان در این دعا خواسته شده است که به نظر می رسد قرائت، تلاوت ، تفکر و تدبر در قران باشد تدبیر که خروجی آن ولایت باشد .
۵. اشاره به عمل صالح است که اگر انجام شود تضمین کننده ماه رمضان گذشته و ماه رمضان آینده است که به نظر می رسد بنا بر روایتی که در تفسیر شریف برهان آمده است که عمل صالح ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه است می باشد .

منبع 

 

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.