شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه _ شماره ۳۴۴ جلسه ۲۸
شرح دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه از حجه الاسلام والمسلمین موسوی مطلق
انتشار در روزنامه عصر ایرانیان
شنبه 6 خرداد 1402 شماره 3841
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ بَصَّرْتَنَا الزُّلْفَةَ لَدَیک ، وَ الْوُصُولَ إِلَى کرَامَتِک ،
و ما را به راه تقرب به پیشگاهت، و وصول به کرامتت بینایی بخشیدی .
بینایی بخشی در دومقام در این جا مطرح شده است :
یکم : تقرب به محضر خدا ؛
زلفة یعنی نزدیک، قرب ، قربی که در آستانه وصال بلکه فنا است .
صاحب کتاب التحقیق فی کلمات القرآن مرحوم علامه مصطفوی در ماده زلفی اورده است :
«زُلْفَى» از مادّه «زَلْف» (بر وزن ظرف) در اصل به معناى نزديكى و منزلت و درجه است. اين واژه به گام نيز اطلاق مى شود؛ به اين جهت كه برداشتن گام ها سبب نزديكى به مقصد مى شود، و در برخي از آيات در مورد قرب معنوى به كار رفته است، كه بت پرستان از پرستش بت ها انتظار داشتند. ولى بعضى از محقّقان معتقدند كه معناى «زُلْفَى» از معناى قرب كامل تر است، و در حقيقت مرتبه عاليه قرب را مى رساند
از جمله تقاضاهای مهم نیز در دعای کمیل این است :
وَاجْعَلْنى مِنْ اَحْسَنِ عَبيدِكَ نَصيباً عِنْدَكَ وَ اَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ وَ اَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ فَاِنَّهُ لا يُنالُ ذلِكَ اِلاّ بِفَضْلِكَ
و مرا از بهرهمندترين بندگانت نزد خود، و نزديكترينشان در منزلت به تو و مخصوص ترينشان در رتبه به پيشگاهت بگردان، زيرا اين همه به دست نيايد جز به فضل تو .
همچنین در دعای ابوحمزه ثمالی نیز تقاضا می شود :أرجُو زُلفَهَ لَدَیکْ ؛
دوم : وصول به کرامت خدا ؛
سالک هر گاه مقرب شود واصل می شود مراتب تقرب و وصال مختلف است یک مرحله از آن وصول به کرامت پروردگار است و کسی که اینچنین باشد می شود به او گفت سالک یا عارف واصل ، در این مقام وجود سالک غرق در رجاء حقیقی می شود .
افزودن دیدگاه جدید