مصاحبه استاد موسوی مطلق درباره مرحوم حاج اسماعیل دولابی

 ۹ بهمن سالروز رحلت عارف الهی مرحوم حاج اسماعیل دولابی
کد خبر: 13940

به گزارش تهذیب آنلاین( کلینیک روح درمانی)؛ نهم بهمن ماه مصادف است با سالروز رحلت محمداسماعیل دولابی از عارفان و سالکان الهی. او در سال ۱۲۸۲ در منطقه دولاب از توابع تهران به دنیا آمد، در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر می‌پرداخت.

این عارف بالله در ۹ بهمن ۱۳۸۱ به لقاءالله پیوست و در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.

بدین مناسبت با حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق از اساتید اخلاق و از شاگردان عارفانی همچون آیت الله شوشتری درباره شخصیت عارف بزرگ مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی که مدتی نیز از محضرشان بهره ها برده اند، گفت‌وگویی صورت گرفت که در ادامه می آید.

 

تهذیب آنلاین: در آستانه سالگرد وفات عارف بزرگ مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی قرار داریم در ابتدا مختصرا درباره شخصیت این عارف بزرگ توضیحی بفرمایید.

استاد موسوی مطلق: مرحوم میرزا محمد اسماعیل دولابى از عارفان بزرگ به شمار می‌رفت که به واسطه‌ى صداقت و سخاوتى که داشت خداى متعال او را دستگیرى فرمود و به مراتب عالیه نائل نمودند.

تهذیب آنلاین: لطفا بفرمایید ایشان از محضر چه بزرگانی کسب فیض نموده بود؟

استاد موسوی مطلق: این بزرگوار محضر خیلی از بزرگان را درک نموده بود ولکن شخصیت هاى اثر گذار بر او عبارت بودند از: مرحوم سیدمحمدشریف؛ مرحوم آیت الله العظمى شاه آبادى؛ مرحوم آیت الله شیخ غلامعلى قمى که اتفاقا فرزند ایشان اخیرا رحلت کردند؛و مرحوم ایت الله میرزا محمدجواد انصارى همدانى.

تهذیب آنلاین: شیوه تربیتی و نحوه بیان و مواعظ ایشان چگونه بود؟

استاد موسوی مطلق: شیوه تربیتی ایشان بر اساس محبت بود. محبت در لسان، محبت در عمل، محبت در فکر، و به طور کلی جز محبت نمی‌گفت و عمل نمی‌نمود،و جز محبت نمى اندیشید و کارها را آسان میگرفت.

به تعبیر جناب خواجه:
گفت آسان گیر کارها کز روى طبع
سخت میگیرد جهان بر مردمان سخت کوش
وصیت امیرالمومنین هم در نهج البلاغه همین است
سهل امره
و ایشان مواعظ را در قالب آیات و روایات امامان معصوم بیان میکرد، و از خاطرات و امور روز مره موعظه و پند استنباط میکرد.

تهذیب آنلاین: مهمترین نکته مواعظ و توصیه اخلاقی ایشان چه بوده است؟

استاد موسوی مطلق: می‌گفت واجبات رو با شوق انجام بدهید که اوج محبت خدا به خلق این است که بعضى از کارها را بر ما واجب کرده یعنى به زور میخواهد ما را به بهشت ببرد و ما را کنار خودش جا بدهد.

تهذیب آنلاین: علت جذب مردم به ایشان و حضور در مجالس ایشان چه بوده است؟ خصوصا همچنان با وفات ایشان مردم علاقمند به مباحث ایشان هستند؟

استاد موسوی طلق: چون ساده حرف میزد و رفتار و گفتارش از جنس خود مردم بود.  و ویژگی مهم مرحوم دولابی این بود که خودشان اهل عمل بودند و در سخنانش از فطرت سخن میگفت. همچنین در گره گشائى ید طولائى داشت و سخاوت ایشان هم یک دلیل جذب مردم به وی بود.

تهذیب آنلاین: مهمترین علت و دلیل موفقیت معنوی مرحوم دولابی چه بوده است؟ و چه شد که ایشان به این مقام معنوی رسیده است؟

استاد موسوی مطلق: مهمترین دلایل رشد معنوى ایشان به نظرم اکرام پدر و در خدمت پدر بودن است. همچنین صدق که یکى از مهمترین ویژگى هاى مهم ایشان بود.

وجود دوستان و رفقاى الهى، و انس و الفت با اولیاء خدا از ایشان یک مرد واقعى اهل توحید و ولایت ساخته بود.

تهذیب آنلاین: با توجه به اینکه مباحث ایشان در کتاب هایی از جمله طوبای محبت و مصباح الهدی منتشر شده است، نظرتان درباره این دو کتاب چیست؟ و چه توصیه ای برای اهل دل و معنا به مطالعه این آثار که ماحاصل سخنرانی های ایشان است، دارید؟

استاد موسوی مطلق: بنده از هر دو اثر طوباى محبت و مصباح الهدى خیلی بهره ها بردم، هر کدام یک بو دارند. امیدوارم همگان از اثار ایشان نهایت استفاده را ببرند.

تهذیب آنلاین: با توجه به ملاقاتی که حضرتعالی با ایشان داشتید در آن ملاقات چه مباحثی مطرح شد؟ و چه توصیه هایی داشتند؟ و چه خاطره ای از ایشان دارید؟

استاد موسوی مطلق: مطالب و خاطراتى که از ایشان داریم زیاد است که حقیر قطراتى از آن را در برخى اثارم آورده ام.
ایشان می‌گفت ما هر چه رفتیم، قایم شدیم و پنهان شدیم اما خدا هر بار در این قایم و پنهان شدن ها ما را بیرون آورد.
ایامی چند در یک پادگان آموزشی به تبلیغ اشتغال داشتم، سربازها یکی از اشعار باباطاهر را عوض کرده بودند و با هم می خواندند؛ بنده این دو بیتی را حفظ کرده بودم، همان ایام در یکی از جلسات عارف ربانی مرحوم حاج میرزا محمد اسماعیل دولابی خدمت ایشان رسیدم،در بین جلسه همان شعر را خواندند و تفسیر نمودند.

شعر این است :

سه غم آمد به جانم هر سه یک بار زن زشت و خر لنگ و طلب کار

زن زشت و خر لنگ و تو برگیر مو،مونم و طلبکار و طلبکار و طلبکار

جناب آقای دولابی در شرح این شعر فرمودند :

زن زشت نفس اماره انسان است، خر لنگ اعمال ماست، وطلبکار خداست. خدایا نفس ما و اعمال ما را بگیر که ما روی آن حساب نکنیم،ما بمانیم و خودت.

تهذیب آنلاین: در پایان این گفت‌وگو اگر در یک جمله بخواهید این عارف سفرکرده را معرفی نمایید چه می فرمایید؟

استاد موسوی مطلق: مرحوم میرزا محمد اسماعیل دولابی تندیس محبت و زیبا بینى بود، واقعا چشمها را شسته بود و طور دیگرى نگاه میکرد. خدا را میدید، از خدا میشنید و از خدا میگفت.
قرآن می فرماید: «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین»، واقعا یکى از مصادیق حالات این آیه مرحوم میرزا محمد اسماعیل دولابی بود.

گفت‌وگو و تنظیم: امیرمحسن سلطان احمدی

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.