چاپ        ارسال به دوست

شرح و تفسیر زیارت امام زمان در روز جمعه توسط استاد موسوی مطلق - جلسه اول





شرح و تفسیر زیارت امام زمان در روز جمعه توسط استاد موسوی مطلق - جلسه اول 98/4/14

بسم الله الرحمن الرحیم

ما برای شناخت امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین چند طریق داریم.
طریق اول طریق قرآن است که ما اهل بیت را از طریق قرآن از آینه و دروازه قران بشناسیم و معرفت به آن ذوات مقدس پیدا کنیم که منابع تفسیری ما را به این امر راهنمایی می‌کند کسی که انس با قرآن داشته باشد متوجه می شود که اهل بیتی که از دروازه قرآن شناخته می شوند خیلی در نظر انسان متفاوت است با اهل بیتی که شما جای دیگری شما بخواهید بشناسید.
به تعبیر یکی از بزرگان و مراجع معظم تقلید که فرمودند: قران آمده است برای معرفی اهل بیت اهل بیت یعنی معرفی قرآن و این دو ثقل هستند و دو یادگار پیامبر عظیم الشان اسلام هستند و اهل بیت هم قرآن را معرفی می‌کنند و قرآن مجسم هستند.
طریق دوم طریق روایات است روایاتی که امامان معصوم ما پیامبر عظیم الشان و اهل بیت آن بزرگوار در معرفی خودشان بیان کرده اند . مطلق روایات ، این روایات بخشی از آن در معرفی خودشان است که شما می‌توانید اهل بیت را بشناسید . بخشی از آن در موضوعات دیگر است که از آن طریق هم شما می توانید اهل بیت را بشناسید مثلاً روایاتی که در باب فقه آمده است در باب احکام وقتی شما مقایسه می کنید بیانات اهل بیت را در باب احکام با غیر اهل بیت ، بعد پی به عظمت آنها می برید . آنها به منبع نور وصلند آنها خود نور هستند آنها راسخان در علم هستند بحث فقه مقارن وقتی در حوزه های علمیه بحث می شود یک فلسفه اش این است که عظمت اهل بیت نمایش پیدا می کند و در مقام مقایسه ، انسان قرار می گیرد. در مسائل اعتقادی هم ، هم چنین است در مسائل اخلاقی هم روایتی که بیان شده است عظمت آنان را ثابت می‌شود. پس آینه روایات هم یک مسیر و طریقی است برای شناخت اهل بیت عصمت و طهارت چه آن بخشی که خودشان را معرفی کردند چه آن بخشی که دارند در کسوت یک معلم تدریس می فرماید در نتیجه شما پی به عظمتشان می‌برید و معرفت به ذوات مقدس پیدا می‌شود.
یک طریق و یک راه از طریق ادعیه است وقتی دعا می کردند با خدا حرف می زدند اینجا خودشان را معرفی نمی‌کنند اما از رهگذر این سخن گفتن اهل بیت با خدا ، اهل بیت شناخته می شود اینان چگونه خدا را عبادت می کنند چطور خدا را می خوانند یعنی از طریق همین دعاها شما دعای کمیل را می خوانید امیرالمومنین دارد با خدا صحبت می کند توحید شما قوی می شود وقتی کمیل می خوانید بعد می‌ ببینید چه با عظمت مردی این عبارات از او صادر شده است که با خدا این چنین حرف می زده است.
مناجات شعبانیه می خوانید آخرش پی به عظمت اهل بیت عصمت و طهارت می برد بقیه ادعیه هم همینطور.
یک طریق هم طریق عقل است آن‌که قوه عاقله او به کمال رسیده باشد اهل بیت را بهتر می‌شناسد چون قوه عقل به غیر از نور راهنمایی نمی کند، قوه عقل به غیر از صلاح راهنمایی نمی کند، یعنی از طریق قوه عاقله میشود پی به عظمت اهل بیت برد و آن بزرگواران را شناخت.
یک راه هم زیارت این بزرگواران است از دروازه زیارات ما امامانمان را بشناسیم منتها شرط آن زیارت این است که ماثوره باشد یعنی از امام معصوم صادر شده باشد، امام آن را بیان کرده باشد . یک طریق بسیار فوق العاده ای است که اهل بیت وقتی می خواستند خودشان را در این مسیر معرفی کنند از این دریچه معرفی کنند چطور معرفی می‌کردند این‌جا پی به عظمت آن‌ها می بریم چون غیر از خود اهل بیت که نمی‌تواند آن‌ها را معرفی کنند کوچک که نمی تواند بزرگ را وصف کند اما خود این ذوات مقدس خودشان را به خوبی معرفی می‌کنند، هستند شما وقتی زیارت شریف جامعه کبیره را می خوانید الله اکبر از این همه عظمت . پیش از ۴۲۰ فضیلت از فضایل امامان معصوم آنجا به بیان نورانی امام معصوم بیان می شود.
تازه آخر زیارت دارد که «مَوَالِيَّ لاَ أُحْصِي ثَنَاءَ‌كُمْ وَ لاَ أَبْلُغُ مِنَ الْمَدْحِ كُنْهَكُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ»
چند چیز غیر قابل شمارش است یکی نعمت های پروردگار است، نعمتهای پروردگار غیر قابل شمارش است. « وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا »(1)
یکی هم فضایل و مناقب اهل بیت عصمت و طهارت است: مَوالِيَّ لا اُحْصى ثَنائَكُمْ
اما گفت:
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
حالا بنا داریم که یکی از زیارات امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا رابا همدیگر یک چند هفته ای مرور کنیم.
زیارت امام زمان در روز جمعه
امامان ما برای طول هفته یک زیارت نامه هایی دارند از طریق آن زیارت امام را زیارت می‌کنیم روز جمعه هم که روز امام زمان است یک زیارت مخصوصی دارد در این روز ما خیلی دعا وزیارت و اعمال داریم که متعلق به امام زمان است مثل همین دعای شریف ندبه، مثل صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی که خواندنش در عصر جمعه وارد شده است یکی هم زیارت امام زمان در روز جمعه که سید بن طاووس نقل کرده و در مفاتیح الجنان هم آمده است.
این زیارت با سلام آغاز می شود
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّهِ فِي أَرْضِهِ
اولین ویژگی امام زمان را در آیینه این زیارت حجت بودن آن بزرگوار در زمین شمرده شده است ائمه معصومین ما و وجود مقدس حجت بن الحسن حجت پروردگار هستند در زمین در آسمان در دنیا در آخرت لذا در آن زیارت شریف و صلوات خاصه می گوید:
حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و مَن تَحت الثَّري
و حجت خدا است در روی زمین و در اعماق زمین
یا در زیارت شریف جامعه کبیره داریم: حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى ِ
حجت به معنای برهان، استدلال و دلیل است. اهل بیت دلیل خدا هستند، برهان خدا هستند استدلال خدا هستند، یعنی بخواهی خدا را بشناسی از طریق اهل بیت باید بشناسی، خدا می‌خواهد خودش را معرفی کند از این طریق معرفی می کند می ‌خواهد به شما پاداش دهد از این طریق به شما پاداش می دهد دلیل پاداش، اهل بیت هستند، می خواهد عذاب انجام دهد از این طریق انجام می دهد خب بدون حجت امکان ندارد.
وجود مقدس حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه به هشام فرمودند:
إنَّ للّه تعالی عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً ، و حُجَّةً باطِنَةً ، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام ، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقول.(2)
فرمودند هشام خدا دوتا حجت دارد یک حجت ظاهر و یک حجت باطن
حجت ظاهر پروردگار عبارت است از انبیا و مسلیم و امامان معصوم است
حجت باطن پروردگار عبارت است از عقل
جایگاه عقل در روایات ما جایگاهی بس رفیع بیان شده است. جایگاه عقل، شما می‌خواهید حجت ظاهر را بشناسید به کمک حجت باطن، عقل ،می ‌خواهید حجت باطن پروردگار را بشناسید عقل از طریق حجت ظاهر، مکمل همدیگر هستند . در این زیارت امام زمان را این‌طور زیارت می‌‍کنیم سلام بر تو ای دلیل پروردگار، حجت پروردگار در زمین پروردگار، زمین مال خداست حجتش شما هستید در این زمین قرار دارید در سایر زیارات هم به همین عبارات آمده است
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ(3)
از آثار حجت این است که اگر حجت پروردگار نباشد زمین اهلش را فرو میبرد یعنی اصلا سبب آرامش زمین سبب (غراب) زمین حجت پروردگار است.
در دعای شریف عدیله داریم وُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ،
.اصلا به وجود حجت و امام است که زمین و آسمان ثابت مانده است
در همین دعای شریف ندبه خواندید: اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ
کجاست آن سبب اتصال زمین و آسمان
«اگر نازی کند فرو ریزد قالبها»
یعنی اگر یک لحظه امام زمان نظرش را بردارد قیامت به پا می شود قیامت که به پا می شود « إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ »(4) قیامت حجت پروردگار از این عالم به عالمی دیگر رفته است دیگر همه چیز تمام می‌شود او نباشد هیچ چیز وجود ندارد دوام و بقا و حیات همه چیز به وجود حجت است.
لَا تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ حُجَّةِ اللَّهِ عَلَى عِبَادِه»(5) «
««لَوْلا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الارْضُ بِاَهْلِهَا...»(6) اگر حجت نباشد زمین اهلش را فرو می برد . آنها امان هستند.
زمین یک لحظه خالی از حجت نمی شود
« و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه...»(7)
امیرالمومنین فرمودند یک لحظه یک ساعت نباشد زمین اهلش را فرو برده است
امام صادق سلام الله علیه فرمودند حجت برای این است «يَعْرِفُ اَلْحَلاَلَ وَ اَلْحَرَامَ»(8) برای این‌که شما حلال و حرام را بشناسید حجت نباشد شما به چه دلیل می ‌خواهید بگویید یک چیزی حلال است و یا حرام است .کار حجت است.
يَدْعُو النَّاسَ إلي‌ سَبِيلِ اللهِ. حجت برای این است که مردم را به سمت خدای متعال دعوت کنیم داعی الله هستند در زیارت آل یاسین هم‌داریم السلام علیک یا داعی الله یکی از ویژگی های پیغمبر هم همین است داعی است او دعوت می‌کند به سمت خدای متعال.
در القاب وجود مقدس حضرت ولی عصر خود حضرت حجت آمده است
حجت الله فی الارض آمده است
حجت العصر
حجت الزمان
حجت الخلف
اگر می‌خواهید در روز جمعه امام زمان را زیارت کنید بگویید
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّهِ فِي أَرْضِهِ امام زمان در همه جا هست، در این زیارت زمین را مطرح می‌کند، حجت الله است.
چون قرار است اصلاح زمین اصلاح عالم از زمین آغاز شود و روز جمعه هم روز ظهور حضرت است نقطه آغازین را دارد بیان می‌کند چون در همین زیارت می فرماید:
هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ،
او می‌گوید از زمین آغاز می شود آن هم از نقطه ای از زمین آغاز می‌شود که اولین جایی است که سر از آب بیرون درآورده است در مکه معظمه است
عبارت بعدی می‌فرماید
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّهِ فِي خَلْقِهِ
سلام بر تو که حجت خدایی در زمین و چشم خدایی در بین مردم آدم وقتی امام زمانش را این چنین زیارت می کند آن حالت حضور به او دست می دهد آن معرفت را نسبت به امام زمان پیدا می کند که امام ما چشم خدا در بین مردم است یعنی امام زمان همه جا حاضر و ناظر است همچنانی که به فرموده امام بزرگوارمان عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید عالم محضر حضرت ولی عصر است در محضرحضرت ولی عصر معصیت نکنید و از خود آن بزرگوار هم بخواهیم که ما را از معاصی حفظ بفرماید.
از سوره مبارکه توبه آیه شریفه «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»(9) بدانید خدا می‌بیند عمل شما را، دیگر چه کسی می بیند وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ که در تفسیر شریف نورالثقلین داریم المومن هم الأئمة که مقصود از مومن در این آیه شریفه ائمه معصومین هستند که می بینند و این هم از ویژگی همه اهل بیت عصمت و طهارت است امروز این‌جا در این روز امام را این چنین ما زیارت می کنیم.
در زیارت امیرالمومنین هم داریم: عین الله الناظره و دوست و دشمن به این اعتراف دارندکه امام زمان و اهل بیت این چنین بودند امیرالمومنین چشم خدا بوده است شیعه و سنی نقل کردند خود مدارک اهل سنت دارد که یک وقت امیر المومنین در طواف یک کسی به یک خانمی جسارتی کرد خلاف شرعی مرتکب شد امیرالمومنین یک سیلی در گوشش زد آن موقع دومی خلیفه بود آمدند پیش از او شکایت کردند گفت من داشتم طواف می کردم ابوالحسن آمد و یکی زد در گوشم گفت برو بابا چه میگویی:
« ﻗَﺪ ﺭَﺍﯼ ﻋَﯿﻦُ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻭَ ﺿَﺮَﺏَ ﯾَﺪُ ﺍﻟﻠّﻪ»(10)
چشم خدا دید دست خدا هم زد
اهل سنت قبول دارند او عین الله است او یدالله است.
امام رضا علیه السلام در وصف وجود مقدس امام زمان در دهه کرامت هم قرار داریم
السلام علیک عَیْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِكَ وَ شَاهِدِكَ عَلَى عِبَادِك(11)
عبارت بعدی دارد: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ
سلام بر تو ای نور خدا که هر کس بخواهد هدایت بشود به واسطه نور هدایت می شود و خدا به واسطه این نور گشایش در کار مومنین ایجاد می کند.
نورالله بودن امام زمان را به اهل بیت هم این یکی از خصایص آن بزرگواران است
« السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ»(12)
« يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»(13)
این ها می خواستند نور خدا را با فوت کردن خاموش کنند خدا نورش را تمام کرده است
نور پروردگار چه کسانی هستند؟ اهل بیت عصمت و طهارت. نور کی کامل می شود به وجود مقدس امام زمان کامل می شود. نورالله الساطعه.
در قرآن آمده:« وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا»(14) روزی که زمین به نور پروردگارش روشن می شود سوال کردند: رب الارض کیست؟ فرمودند: «رَبُّ الأَرْضِ إِمامُ الْأَرْضِ»(15)
زیارت شریف جامعه کبیره این آیه را معنا می کند وَ اَشْرَقَتِ الاَرْضُ بِنُورِکُمْ؛ و زمین با نور شما روشن می‌شود.
هر کس گم شده باشد در تاریکی چطور باید راه را پیدا کند؟ باید نور باشد که بتواند راه را پیدا کند. امام زمان آن نور خدایی است که الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، هر کس می خواهد هدایت شود از طریق اهل بیت و امام زمان هدایت می شود.
جابربن عبدالله انصاری می گوید یک روزی دیدم در مسجد کوفه امیرالمومنین نشسته است با انگشت مبارکشان یه چیزی روی زمین می نویسندبعد لبخندی هم دارد گفتم آقا چیه تو فکری لبخند میزنی فرمودند در این فکرم که مردم چرا آیات را نمی فهمندگفتم آقا خب آیا آیه خاصی مد نظرتان است گفتند: بله
«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَکادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلي‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ »(16) بعد حضرت یکی یکی شروع کرد به بیان کردن . در این جا چند تا مرتبه نور آمده است «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» خدا . «مَثَلُ نُورِهِ» پیغمبر، بعد «نُورٌ عَلي‏ نُورٍ» همینطور می آید تا آن‌جا می شود «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ» وجود مقدس امام زمان علیه السلام و امیرالمومنین فرمودند:
«يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ» مهدی است، اینجا معنا پیدا می‌کند.
باز دارد که «یستضیعون بنور ولایته فی غیبته »(17) مردم از نور ولایت او در زمان غیبت استفاده می کنند. باز از ویژگی های امام زمان از خصایص آن بزرگوار این است که:
نور الله هستند، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّهِ
نورالباهر است نورالباهر یعنی نور خیره کننده
نورالاتقیا او روشنی متقین است با تقوا یان است آدم با تقوا یک نوری دارد آن نور به واسطه امام زمان کسب می شود.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا»(18) شما اگر تقوا پیشه کنید خدا به شما فرقان می دهد که حق و باطل را ببینید تشخیص دهید به واسطه چه چیزی تشخیص می دهید؟ نور، نورکیست؟ امام زمان است نورالاتقیا.
نورالاصفیا روشنی برگزیدگان آنهایی که خدا آنها را مصطفی کرده است نورشان وجود مقدس حجت ابن الحسن است.
نورالانوار او روشنی روشنایی هاست.
نور خدا روشنی و هدایت است.
نورالارض نور زمین است.
این نور خاصیت دارد در این سلام دو خاصیتش آمده است.
یکی پیدا کردن راه است هر که طالب هدایت است.
یکی هم «وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ» است به واسطه این نور است که گره از کار مومنین باز میشود غم از دل آن ها می رودگشایش به وجود می‌آید برای آنها . چه در زمان غیبت در زمان حضور.
یعنی مردم اگر طالب گشایش هستید بروید در خانه امام زمان، اگر طالب هدایت هستید برویددر خانه امام زمان. در خانه امام زمان است که انسان را هدایت می فرماید . شما مومن هستید به آن بزرگواران می ‌خواهید غم از دلتان برود گشایش در کارهایتان بیاید.
وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ آن وقت آن فرج کامل در زمان ظهور اتفاق می افتد.
باز فرمودند «و أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ»(19) برای فرج من زیاد دعا کنید چون برای خودتان فرج حاصل می شود یکی از اهل معنا را زیارت کردم فرمودند: دعا باید زیاد کرد برای حضرت ولیعصر برای گشایش کارها این عبارت « اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» یکی از اذکاری که انسان باید مداومت بکند همین است.
فرمودند: دعا کنید « اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» چون این یک خاصیتش فرج برای خود انسان است
و سلام می دهیم به این آقا
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّهِ فِي أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّهِ فِي خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، خدا ان شالله به برکت امام زمان همه ما را به آن هدایت خاصه هدایت بفرمایید و ان شاء الله گشایش در کار همه شما عزیزان و همه ما امروز به برکت امام زمان به وجود بیاورد صلوات بر محمد و آل محمد.

پی‌نوشت‌ها
(1) « اگر در مقام شمردن نعمت های خدا برآیید نمی توانید آن ها را بشمارید» سوره مبارکه نحل، آیه شریفه 18.
(2) کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج1، ص16، ح12.
(3) مفاتيح الجنان، شیخ عباس قمی، زیارت آل یاسین.
(4) « هنگامی که خورشید را درهم پیچند» سوره مبارکه تکویر، آیه شریفه 1.
(5) امام باقر (علیه السلام)
«وَ اَللَّهِ مَا تَرَكَ اَللَّهُ أَرْضاً مُنْذُ قَبَضَ آدَمَ ع إِلاَّ وَ فِيهَا إِمَامٌ يُهْتَدَى بِهِ إِلَى اَللَّهِ وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لاَ تَبْقَى اَلْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى عِبَادِهِ»؛ «امام باقر عليه السلام فرمود: بخدا سوگند از زماني كه خدا آدم را قبض روح نمود زميني را بدون امامي كه بوسيله او بسوي خدا رهبري شوند وانگذارد و او حجت خداست بر بندگانش و زميني بدون امامي كه حجت خدا باشد بر بندگانش وجود ندارد.» بصائرالدرجات ص 485، کافی ج1 ص178، الامامة و التبصرة ص 29، غیبت نعمانی ص 139، علل الشرایع ص 197، اثبات الهداة ج1 ص178، بحارالانوار ج23 ص 23.
(6) امام سجاد(عليه السلام):
«ولو لا ما على الارض منا لساخت باهلها، ثمّ قال: ولم تخل منذ خلق اللّه آدم من حجة الله فيها اما ظاهر مشهور او غائب مستور و لا تخلوا الى ان تقوم الساعة من حجة ولو لا ذلك لم يعبد اللّه...»؛ «اگر ما روى زمين نبوديم اهلش را فرو مى برد و آنگاه فرمود: از روزى كه خدا آدم را آفريده تا حال هيچگاه زمين از حجتى خالى نبوده است، ولى آن حجت گاهى ظاهر و مشهور و گاهى غايب و مستور بوده است. تا قيامت نيز از حجت خالى نخواهد شد و اگر امام نباشد خدا پرستش نمى شود» جوينى، فرائد السمطين ج 1، ص 45، ج 11. ينابيع المودة، قندوزى حنفى، ج 2، ص 217 .
(7) و عن أبى عبداللّه عليه السّلام- فى حديث- انّ أميرالمؤمنين عليه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّة للّه عزّوجلّ، و لكن اللّه سيعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه، ساخت بأهلها؛ و لكن الحجّة تعرف النّاس و لا يعرفونها، كما كان يوسف يعرف النّاس و هم له منكرون»؛
امام صادق علیه‌السّلام از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل مى‏‌فرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمی‌ماند، اما به‌واسطه ستمگری‌ها و جهالت‌هاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو می‌بندد و اگر زمین لحظه‌‏اى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مى‏‌شناسد، ولى مردم او را نمى‏‌شناسند؛ همان‌گونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مى‌‏شناخت و آنها او را نشناختند.» إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۵، ص۱۵۴
(8) «مازالت الارض الّا و للّه فیها الحجة یعرف الحلال و الحرام و یدعوا الناس الی سبیل اللّه»؛ «زمین پیوسته حجتی الهی را در خود دارد که حلال را از حرام می‌شناساند و مردم را به راه خداوند تبلیغ می‌کند.» کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، کتاب المحجة، ص 178. برقی، احمد بن محمد، المحاسن، ج۱، ص۲36. فروخ صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ص۴۸۴. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۲۳، ص۵۶. نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص۱۳۸.
(9) «بگو: عمل کنید! مسلّماً خدا و پیامبرش، و مؤمنان [که امامان معصوم هستند] اعمال شما را می بینند» سوره مبارکه توبه، آیه شریفه 105.
(10) محب الدین طبري، رياض النضره، ، ج 3، ص 164.
(11) مفاتيح الجنان، شیخ عباس قمی، امر چهارم دعاء براى امام زمان ص 541.
(12) مفاتيح الجنان، شیخ عباس قمی، زیارت روز چهارشنبه.
(13) « می خواهند نور خدا را با دهان هایشان [که پُر از یاوه گویی و حرف پوچ است] خاموش کنند، درحالی که خداوند کامل کنندۀ نورِ خود است؛ گرچه کافران خوش نداشته باشند» سوره مبارکه صف، آیه شریفه 8.
(14) « زمین به نور پروردگارش روشن می شود» سوره مبارکه زمر، آیه شریفه 69.
(15) تفسیر قمی ج ۲ ص ۲۵۳
(16) « خداوند نور آسمان ها و زمین است، مَثَل نورش مانند چراغدانی است که در آن چراغی پُرفروغ است، [و آن] چراغ در میان قندیلی بلورین است که آن قندیلِ بلورین گویی ستارۀ درخشانی است، [و آن چراغ با روغنی] افروخته می شود [که] از درختِ پُرخیر و برکت زیتونی [گرفته شده] که نه شرقی است و نه غربی، [و] روغنِ آن [از پاکی و صافی] نزدیک است روشنی دهد گرچه آتشی به آن نرسیده باشد، نوری است بر فراز نوری، خداوند هرکس را بخواهد به سوی نورش هدایت می کند، خداوند برای مردم مَثَل ها می زند [تا حقایق را بفهمند]، و خداوند به همه چیز داناست» سوره مبارکه نور، آیه شریفه 35.
(17) منتخب الاثر، ص 271.
(18) « ای مؤمنان! اگر خدا را [اطاعت کنید، از محرّماتش] بپرهیزید بصیرتی ویژه جهت تشخیص [حق از باطل] برای شما قرار می دهد» سوره مبارکه انفال، آیه شریفه 29.
(19) بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31.


 


٠٦:٣١ - 1398/05/07    /    شماره : ١٥٩٧    /    تعداد نمایش : ٢٩٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج